Szanse sprzedaży - System CRM i oprogramowanie WMS Firmao

Szanse sprzedaży

Ważne! Moduł „Szanse sprzedaży” jest dostępny jedynie dla użytkowników posiadających licencję Professional, Enterprise lub Supreme.

Szanse sprzedaży to wizualizacja działań, które podejmujesz, by dokonać transakcji. Dzięki temu, że szanse sprzedaży mają swoje etapy, możesz łatwiej analizować i monitorować, na którym etapie tracisz najwięcej szans. Możemy przewidywać przychód ze sprzedaży, ustalać potencjalną datę zamknięcia oraz współczynnik prawdopodobieństwa sfinalizowania sprzedaży.


Dodawanie szansy sprzedaży z głównego menu

Kliknij moduł „Szanse sprzedaży” w menu głównym, a następnie kliknij niebieski przycisk „+ Dodaj” w prawej górnej części ekranu. Otworzy się okno dodawania szansy sprzedaży.

W przypadku menu bocznego kliknij ikonę plusa „+” pojawiającą się z prawej strony nazwy modułu po najechaniu myszką na moduł.


Dodawanie szansy sprzedaży z listy rozwijanej po kliknięciu przycisku plusa „+” przy wyszukiwarce

Kliknij przycisk plusa „+” po prawej stronie paska wyszukiwarki w górnej części ekranu, a następnie kliknij „Szansa sprzedaży” na liście rozwijanej. Otworzy się okno dodawania szansy sprzedaży.


Dodawanie szansy sprzedaży w widoku listy szans

Kliknij strzałkę skierowaną w dół z prawej strony modułu „Szanse sprzedaży” w górnym menu głównym, a następnie wybierz „+ Dodaj firmę” z listy rozwijanej. Otworzy się okno dodawania szans sprzedaży.


Okno dodawania szansy sprzedaży

W oknie dodawania szansy sprzedaży znajdują się następujące pola:

  • tytuł (pole wymagane) — nadaj szansie tytuł, aby w skrócie opisać czego dotyczy;
  • firma — z listy rozwijanej wybierz firmę, której dana szansa dotyczy. Możesz wpisać nazwę firmy, która nie istnieje w bazie systemu, a zostanie ona automatycznie zapisana;
  • osoba odpowiedzialna (pole wymagane) — z listy rozwijanej wybierz, który użytkownik ma być odpowiedzialny za prowadzenie tej konkretnej szansy;
  • numery telefonu — wpisz kontaktowe numery telefonu lub telefonów; jeżeli jest ich więcej niż 1, oddziel je średnikiem, np: 111-222-333; 666-777-888;
  • emaile — wpisz adresy email do kontaktu w sprawie szansy sprzedaży; jeżeli jest ich więcej niż 1, oddziel je średnikiem, np: adres1@firmao.pl; adres3@firmao.pl;
  • osoby kontaktowe — możesz przypisać osoby, z którymi chcesz się kontaktować w sprawie danej szansy sprzedaży;
  • sposób pozyskania — definiujesz, w jaki sposób uzyskałeś danego klienta. Możesz dodać własne sposoby pozyskania, korzystając z funkcji Słowniki/Statusy;
  • etap (pole wymagane) — definiujesz, na jakim etapie prowadzenia szansy jesteś. Możesz dodać własne etapy szansy, korzystając z funkcji Słowniki/Statusy;
  • przewidywana data zamknięcia sprzedaży — deadline, do kiedy szansa sprzedaży ma zostać sfinalizowana;
  • wartość — informacja, ile warta jest dana szansa; możesz wprowadzić dane od razu lub później, dopisując do szansy sprzedaży produkty, które zsumują się na wartość danej szansy;
  • waluta (pole wymagane).

Po uzupełnieniu pól kliknij niebieski przycisk Utwórz”, który znajdziesz w prawym dolnym rogu okna tworzenia.


Jak skonfigurować utworzone szanse?

W celu uzupełnienia szczegółów szans sprzedaży kliknij jej tytuł w widoku Kanban (domyślny widok szansy sprzedaży)


lub w widoku listy.


Jak dodać produkty do szansy sprzedaży?

W celu dodania produktu do szansy sprzedaży w widoku szczegółów kliknij zakładkę Produkty”, a następnie kliknij ikonę niebieskiego plusa w lewym górnym rogu zakładki.


Wyświetli się okno dodawania produktu. W oknie wypełniamy następujące pola:

  • produkt/usługa — wybierz z listy rozwijanej produkt istniejący w systemie Firmao lub wpisz nazwę produktu w pole, a wtedy nie zapisze się on w bazie; gdy wybierzesz produkt dodany wcześniej do systemu, jego dane uzupełnią się automatycznie i będą one edytowalne;
  • kod produktu;
  • PKWiU oraz Kod CN;
  • cena jednostkowa netto bez rabatu;
  • ilość;
  • jednostka — wybierz jednostkę, w której wyrażony jest dany produkt;
  • rabat — możesz dodać rabat na dany produkt dla konkretnej szansy sprzedaży;
  • cena jednostkowa netto — uwzględnia rabat, jeżeli wcześniej go uzupełniłeś;
  • VAT;
  • magazyn (pole pojawi się dla użytkowników posiadających licencję Enterprise oraz Supreme) — z listy rozwijanej wybierz magazyn, z którego pochodzi dany produkt.

W celu zapisania zmian kliknij niebieski przycisk „Utwórz” w prawym dolnym rogu okna.


W lewym górnym rogu widoku szczegółów szansy sprzedaży zobaczysz, ile wynosi suma wszystkich dodanych produktów. Podaną kwotę możesz w dowolnym momencie edytować. W tym celu kliknij ikonę ołówka, która wyświetli się po najechaniu myszką na to pole. Po dodaniu produktów lub ich usunięciu z szansy sprzedaży, wartość szansy sprzedaży będzie aktualizowana.


Jak dodać ofertę do szansy sprzedaży?

W celu dodania oferty w widoku szczegółów szansy kliknij ikonę pomarańczowej metki w prawym górnym pasku narzędzi.


Pozycje na ofercie zostaną automatycznie uzupełnione na podstawie produktów dodanych do szans sprzedaży. O procesie dodawania oferty możesz przeczytać w instrukcji Oferty/zamówienia.


Jak dodać fakturę do szansy sprzedaży?

W celu dodania faktury w widoku szczegółów szansy kliknij ikonę pomarańczowego dolara w prawym górnym pasku narzędzi.

Pozycje na fakturze zostaną automatycznie uzupełnione na podstawie produktów dodanych do szans sprzedaży. O procesie dodawania faktury możesz przeczytać w instrukcji Wystawianie faktur.


Pozostałe obiekty przypisane do szansy sprzedaży

W widoku szczegółów szansy masz dostęp do wielu zakładek, w tym do:

  • notatek;
  • wszystkich notatek powiązanych z firmą, która jest przypisana do tej szansy sprzedaży;
  • emaili;
  • wszystkich emaili powiązanych z firmą, która jest przypisana do tej szansy sprzedaży.

Zakładki „Notatki” oraz „Emaile” zawierają tylko te obiekty, które zostały przypisane do tej szansy sprzedaży bez względu na przypisaną do nich firmę.

Jeżeli wyślesz maila z widoku szczegółów szansy sprzedaży, w temacie wiadomości automatycznie dopisze się SID (numer ID szansy sprzedaży). Jeśli klient odpisze na maila używając funkcji „Odpowiedz”, jego odpowiedź będzie przypisana do szansy sprzedaży – tak samo, jak wysłany przez Ciebie mail.


Jak dodać własny etap sprzedaży do systemu?

W systemie Firmao możesz definiować własne etapy lub procesy sprzedaży, a także własne powody przegranej oraz wygranej szansy. Możesz zdefiniować także własne checklisty do danych etapów sprzedaży.

Wszystkie wspomniane funkcje dodasz za pomocą funkcji „Słowniki/statusy”.


Jak ustawić status szansy sprzedaży na „przegraną” lub „wygraną”?

Status szansy sprzedaży możesz zmienić na cztery sposoby:

1. W widoku listy szans sprzedaży

W tym celu kliknij moduł „Szanse sprzedaży” w menu głównym. Wyświetli się widok listy wszystkich utworzonych szans sprzedaży.

W polu pod kolumną „Status” możesz zmieniać statusy szans. W tym celu kliknij nazwę aktualnego statusu — będą to opcje: „Otwarta”, „Przegrana” lub „Wygrana”.


Po wybraniu statusu „Wygrana” lub „Przegrana” pojawi się okno, w którym zaznaczasz powód wybranego statusu.


Wskazówka: O tym, jak dodać własne powody wygranej lub rezygnacji przeczytasz w instrukcji „Słowniki i statusy”.


2. W widoku szczegółów firmy, do której przypisana jest szansa sprzedaży.

W tym celu kliknij moduł „Firmy”, a następnie nazwę firmy, której status szansy sprzedaży chcesz zmienić.


Wyświetli się widok szczegółów. Kliknij zakładkę „Szanse sprzedaży”. Po kliknięciu pola w kolumnie „Status” możesz zmienić status szansy.


3. W widoku Kanban w module Szanse sprzedaży

Kliknij moduł „Szanse sprzedaży” w menu głównym. W celu włączenia widoku Kanban kliknij ikonę czterech kresek w lewym górnym rogu.

Uzyskasz dostęp do wszystkich szans sprzedaży ukazanych w widoku Kanban. Korzystając z metody przesuń i upuść (drag&drop) możesz przenieść szansę sprzedaży na status „Przegranej” lub „Wygranej”, który znajduje się na dole strony.


4. W widoku szczegółów szansy sprzedaży

Przejdź do widoku szczegółów szansy, klikając jej tytuł w widoku Kanban (widok domyślny) lub w widoku listy. Następnie w prawym górnym rogu, po prawej stronie od przewidywanej daty zamknięcia szansy, kliknij nazwę aktualnie ustawionego statusu szansy. Rozwinie się lista, z której możesz wybrać inny status niż aktualnie ustawiony.


Jak zmienić etap szansy sprzedaży?

Zmiany etapu szansy sprzedaży możesz dokonać z poziomu widoku Kanban, widoku listy oraz widoku szczegółów danej szansy.

Zmiana etapu szansy sprzedaży z widoku szczegółów

Klikając na tytuł szansy sprzedaży w widoku listy przejdziesz do jej szczegółów. W celu zmiany etapu kliknij pole przy nazwie wybranego przez etapu.


Zmiana etapu szans sprzedaży w widoku Kanban

Kliknij przycisk „Kanban” (ikona czterech kresek), a następnie kliknij lewym przyciskiem myszy na szansę, której etap chcesz zmienić. Nie puszczając przycisku myszki przesuń kursor w lewą lub prawą stronę, w zależności od tego, do którego etapu chcesz przenieść szansę. Gdy umieścisz kafelek pod odpowiednim etapem, puść przycisk myszki.


Zmiana etapu szans sprzedaży w widoku listy

W tym celu w menu głównym kliknij moduł „Szanse sprzedaży”. Wyświetli się widok listy wszystkich dotychczas dodanych szans sprzedaży. W kolumnie „Etap” kliknij pole aktualnego etapu danej szansy i z listy rozwijanej wybierz ten, który chcesz ustawić. Domyślnie w systemie masz następujące etapy:

  • nawiązano kontakt;
  • lead zakwalifikowany;
  • umówione spotkanie;
  • wysłano ofertę;
  • zaakceptowano ofertę;
  • finalizacja.


Jak wygenerować lejek sprzedaży oraz inne analizy?

W celu wygenerowania lejka sprzedaży lub innych wykresów w widoku listy kliknij przycisk z ikoną wykresu „Analizy” na wysokości nagłówka „Szanse sprzedaży” w lewym górnym rogu widoku.


Kliknięcie przycisku „PNG”, który znajdziesz w prawym górnym rogu strony, spowoduje pobranie wykresu lejka na dysk Twojego urządzenia.


Ważne! Poniższa część instrukcji jest przeznaczona jedynie dla użytkowników posiadających licencję Enterprise lub Supreme.

Kliknięcie pola z listą wykresów, którą znajdziesz obok przycisku „PNG” w prawym górnym rogu spowoduje rozwinięcie listy, z której możesz wybrać źródło analizy:

  • Lejek sprzedaży;
  • Ilość nowych szans sprzedaży;
  • Ilość nowych szans sprzedaży dla użytkownika;
  • Ilość szans sprzedaży z podziałem na powody przegranej dla osoby odpowiedzialnej;
  • Ilość szans sprzedaży z podziałem na powody przegranej;
  • Wartość szans sprzedaży;
  • Średnia wartość szans sprzedaży;
  • Całkowita wartość szans sprzedaży;
  • Ilość szans sprzedaży z podziałem na źródła sprzedaży;
  • Średni czas trwania szansy sprzedaży;
  • Wygrane szanse sprzedaży według źródła pozyskania;
  • Prognozowany dochód;
  • Skuteczność zamkniętych szans sprzedaży.


Inne sposoby dodawania szansy sprzedaży

Dodawanie szansy sprzedaży podczas dodawania innych obiektów

W oknie dodawania dowolnego obiektu, w którym dostępne jest pole „Powiązana szansa sprzedaży” kliknij na nie, a następnie kliknij „+ Dodaj szansę sprzedaży” na końcu listy rozwijanej. Otworzy się okno dodawania szansy sprzedaży.


Dodawanie szans sprzedaży w widoku szczegółów innych obiektów

Szansę sprzedaży możesz dodać w widoku szczegółów poniższych obiektów:

  • firma (zakładka „Szanse sprzedaży”) możesz dodać nową szansę, klikając ikonę niebieskiego plusa w lewym górnym rogu zakładki;

W powyższych modułach możesz dodać szansę sprzedaży, klikając pole „Powiązana szansa sprzedaży”/„Szansa sprzedaży”. Następnie kliknij przycisk „+ Dodaj szansę sprzedaży” na dole listy rozwijanej.


Dodawanie szansy sprzedaży za pomocą automatyzacji

W systemie Firmao możesz utworzyć automatyczne dodawanie szansy sprzedaży poprzez zastosowanie automatyzacji. Proces ten pozwoli zaoszczędzić czas, jaki poświęcasz na działania w przedsiębiorstwie.


Wskazówka: Cały proces automatyzacji znajdziemy w instrukcji „Automatyzacje w systemie”.



Wypróbuj bezpłatnie demo Firmao


Mam kod polecający
Zakładając konto akceptujesz regulamin systemu Firmao. Pełny cennik naszych usług.


Umów się na prezentację



preview