Marketing w wyszukiwarkach – czym jest i na czym polega? 

Opublikowano: 27.07.23Marketing

Szukasz sposobu na to, aby skutecznie wypromować swoje produkty, usługi lub zwiększyć swoją widoczność online? Jedną z najskuteczniejszych strategii, będzie w tym przypadku marketing w wyszukiwarkach. Dzięki niemu użytkownicy, wpisujący do wyszukiwarki zapytania, związane z Twoją działalnością, w odpowiedzi będą widzieli Twoją stronę internetową i/lub oferowane przez Ciebie produkty czy usługi. 

Z tego artykułu dowiesz się: 

  • Czym jest marketing w wyszukiwarkach? 
  • Jakie są główne elementy SEM? 
  • Jakie znaczenie ma marketing w wyszukiwarkach?  

Marketing w wyszukiwarkach – definicja 

Marketing w wyszukiwarkach (Search Engine Marketing – SEM) to strategia marketingu internetowego, która skupia się na zwiększeniu widoczności witryny na stronie wyników wyszukiwania (SERP).  

Elementy składowe marketingu w wyszukiwarkach

Poprawa widoczności witryny na stronach wyników wyszukiwania możliwa jest m.in. dzięki płatnym reklamom oraz optymalizacji strony pod kątem wyszukiwarek. Są to dwa główne elementy strategii SEM.  

Płatne reklamy (PPC) 

Płatne reklamy (PPC – pay per click) wyświetlane są zazwyczaj w górnej części wyników wyszukiwania – nad wynikami organicznymi. Dzięki temu promowany produkt, usługa lub witryna są widoczne. Istnieje wtedy dużo większa szansa na to, że użytkownicy zwrócą uwagę na daną stronę i klikną w reklamę. Kampanie PPC mogą być realizowane przy użyciu różnych platform reklamowych. Najpopularniejsza z nich to natomiast Google Ads

Aukcja Google 

Aby uzyskać jak najwyższe miejsce w płatnych wynikach wyszukiwania, należy dostosować reklamę do wytycznych wybranej platformy. Przykładowo, jeśli chodzi o platformę Google Ads, do oceny i wyboru najlepszych reklam (wyświetlanych najwyżej), wykorzystuje ona aukcję. Prowadząc kampanie Google Ads, musisz pamiętać zatem o czynnikach, jakie bierze pod uwagę Google podczas aukcji. Należą do nich: 

  • Maksymalna stawka – maksymalna kwota, jaką chcesz zapłacić za jedno kliknięcie w Twoją reklamę – jest to główny czynnik, warunkujący to, czy i na jakiej pozycji zostanie wyświetlona reklama.
  • Wskaźnik jakości (Quality Score) – poza stawką za kliknięcie, ważne jest również to, czy Google oceni Twoją reklamę jako adekwatną na dane zapytanie oraz użyteczną z punktu widzenia użytkownika; w tym kontekście oceniania jest także strona docelowa, do której prowadzi dana reklama – musi ona być zgodna z treścią reklamy.
  • Rozszerzenia reklam – przy ich użyciu możliwe jest uzupełnienie reklamy o dodatkowe informacje, takie jak dane kontaktowe czy szczegółowe informacje o produktach lub usługach – im więcej użytkownik wie na temat produktu lub usługi, tym chętniej kliknie on w reklamę.
  • Ranga reklamy (Ad Rank) – wartość reklamy, która obliczana jest w wyniku pomnożenia maksymalnej stawki za kliknięcie (CPC) przez wskaźnik jakości.
  • Kontekst reklamy – składają się na niego takie czynniki, jak lokalizacja urządzenia, rodzaj urządzenia, pora wyszukiwania czy wcześniejsze interakcje, jakie podejmowali użytkownicy z reklamami danego reklamodawcy.  

Jak widać, skuteczność płatnych reklam nie zależy jedynie od kwoty, jaką jesteśmy w stanie na nie przeznaczyć. Platformy reklamowe, takie jak m.in. Google Ads, chcą mieć pewność, że promowane przez nie przekazy reklamowe w pełni odpowiadają preferencjom i oczekiwaniom użytkowników, którzy korzystają z wybranej wyszukiwarki.  

Optymalizacja pod kątem wyszukiwarek (SEO) 

Kolejnym ważnym elementem strategii SEM jest optymalizacja witryny pod kątem wyszukiwarek (SEO). Są to działania, których efektem jest pozycjonowanie strony – poprawa jej widoczności w organicznych wynikach wyszukiwania. Na optymalizację pod kątem SEO składają się m.in.: 

  • Optymalizacja pod kątem słów kluczowych – aby Twoja strona wyświetlała się użytkownikom w odpowiedzi na ich konkretne zapytania, musisz używać odpowiednich słów kluczowych. Oprócz tego, pamiętaj o ich odpowiednim rozmieszczeniu. Unikaj sztucznego nagromadzania fraz kluczowych w jednym miejsc. Wpłynie to negatywnie na doświadczenia użytkowników i pozycję Twojej strony w wynikach wyszukiwania (np. w wyszukiwarce Google). 
  • Optymalizacja treści – do czynników, wpływających na miejsce, jakie strona zajmuje w wynikach wyszukiwania, należą również zamieszczane na niej treści. Poza odpowiednim użyciem słów kluczowych, ważna jest również ich unikalność, oryginalność oraz wartość, jaką dają użytkownikom. Zwracaj uwagę na to, aby treści były atrakcyjne dla Twojej grupy docelowej oraz realnie odpowiadały na oczekiwania i preferencje jej członków. 
  • Techniczne SEO – o pozycji witryny w organicznych wynikach wyszukiwania decydują również jej aspekty techniczne. Należą do nich m.in. responsywność strony, szybkość ładowania witryny, mapa strony oraz struktura URL. Elementy te wpływają na doświadczenia użytkowników oraz pomagają wyszukiwarkom w lepszym zrozumieniu wybranej witryny, co w efekcie prowadzi do jej wyższej pozycji w wynikach wyszukiwania. 
  • Link building – aby witryna mogła być wyświetlana na pierwszej stronie wyników wyszukiwania, musi posiadać także odpowiednią bazę linków zwrotnych. Są to linki, prowadzące do danej witryny. Zadbaj zarówno o ich ilość, jak i jakość. Ważne, aby backlinki pochodziły z wartościowych stron, powiązanych z Twoją witryną. 
  • Optymalizacja pod kątem lokalnych wyników wyszukiwania – aspekt ten jest szczególnie ważny w kontekście małych, lokalnych firm, które chcą zwiększyć swoją widoczność wśród lokalnych wyników wyszukiwania. W tym przypadku pomocne będzie m.in. skonfigurowanie oraz optymalizacja ustawień profilu Google My Business. 

Pamiętaj o tym, że optymalizacja pod kątem SEO to długotrwały proces, na którego efekty będziesz musiał poczekać. Wyniki prowadzonych działań będą jednak warte poświęconego czasu i pracy. Dzięki optymalizacji strony pod kątem wyszukiwarek zbudujesz bowiem stabilną, zauważalną pozycję online. 

Marketing w wyszukiwarkach – znaczenie  

Marketing w wyszukiwarkach to jedno z najskuteczniejszych narzędzi marketingu internetowego. Konsekwentnie realizowana strategia SEM pozwoli Ci m.in. na: 

  • Zwiększenie widoczności online – zarówno płatne reklamy (PPC), jak i optymalizacja witryny pod kątem SEO, sprawią, że Twoja witryna będzie wyświetlać się na wyższych pozycjach w wynikach wyszukiwania. Jest to niezwykle ważne, ponieważ użytkownicy z reguły klikają w te strony internetowe, które w odpowiedzi na konkretne zapytanie pokazują się najwyżej. 
  • Dotarcie do precyzyjnie określonej grupy docelowej – optymalizacja strony oraz płatnych reklam pod kątem fraz kluczowych sprawi, że witryna i reklamy będą pokazywać się odpowiednim użytkownikom. Ponadto, wdrażając kampanię PPC możesz precyzyjnie targetować swoją grupę docelową, dzięki czemu reklama będzie wyświetlana np. użytkownikom w określonym przedziale wiekowym. 
  • Szybkie osiąganie zamierzonych efektów – o ile działania optymalizacyjne pod kątem SEO to proces długotrwały, reklamy płatne pozwalają na szybkie osiąganie wyników. 
  • Wysoki zwrot z inwestycji (ROI) – precyzyjne targetowanie reklam sprawia, że wyświetlane są one jedynie tym użytkownikom, którzy będą nimi realnie zainteresowani. Zwiększa to efektywność prowadzonej kampanii i ogranicza potencjalne straty. Finalnie prowadzi to do wysokiego zwrotu z inwestycji (ROI). 

 SEM stanowi zatem strategię, dzięki której skutecznie zwiększysz swoją widoczność online oraz dotrzesz do precyzyjnie określonej grupy docelowej, dzięki czemu osiągniesz satysfakcjonujące wyniki i zwiększysz zwrot z inwestycji.  

Nie zapomnij o udostępnieniu artykułu!
FacebookTwitterMessengerLinkedIn

Related articles

Wypróbuj bezpłatnie Firmao