Nieprofesjonalny pracownik – Jak go rozpoznać?

Nieprofesjonalny pracownikMarzeniem każdego pracodawcy jest zatrudnianie osób, które będą w profesjonalny sposób wykonywać swoje obowiązki. Pracownicy tworzą markę Twojej firmy, więc na pewno nie chcesz, aby klienci postrzegali Twoją firmę jako nieprofesjonalną. Jednak jak dobrze rozpoznać, czy Twój nowy pracownik będzie profesjonalnie realizował swoje zadania? Pomoże Ci poniższa lista 10 zachowań charakterystycznych dla nieprofesjonalnego pracownika.

Spóźnialski to jego drugie imię

Twój pracownik ciągle się spóźnia i wykazuje tym brak szacunku do czasu Twojego i Twoich współpracowników. W dzisiejszym świecie czas to pieniądz, więc każde spóźnienie Twojego pracownika może pociągać za sobą różne koszty, np. inni pracownicy muszą na niego czekać, aby zacząć nowy, wspólny projekt. Oczywiście taki pracownika zawsze ma jakieś wytłumaczenie – a to autobus nie zatrzymał się na przystanku, zaciął się zamek od drzwi do mieszkania itd. A tak naprawdę taki pracownik zamiast punktualności wybrał kilka minut więcej snu czy relaksu pod prysznicem. z jednej strony często pracodawcy przymykają oko na kilku minutowe spóźnienia. Jednak jeśli zdarza się to notorycznie, to w ciągu miesiąca z codziennych kilku minut spóźnienia ucieknie nam godzinka lub nawet kilka z etatu takiego pracownika.

Przy komputerze siedzi leń…

Jak rozpoznać lenia od pracownika, który robi sobie kilkuminutowy relaks, aby zwiększyć swoją efektywność? Bardzo prosto! Leniwy pracownik zaniedbuje swoje obowiązki, nie wyrabia norm, nie wychodzi z inicjatywą i dużo czasu poświęca na przeglądanie internetu i mediów społecznościowych. To, że pracownik od czasu do czasu spojrzy na komórkę czy na jakąś stronę w internecie to nic złego – często pozwala to przerwać rutynową czynność i za minutkę wrócić do niej z większą energią. Jednak jeśli przez to nie wyrabia norm i unika nowych obowiązków, to zachowuje się jak nieprofesjonalny pracownik.

Miłośnik „wewnętrznego outsourcingu”

Pod tym hasłem kryje się wieczne wykorzystywanie innych współpracowników. Wszyscy ludzie różnią się pod względem wewnętrznej wrażliwości i cech charakteru. Nieprofesjonalny pracownik może wyszukiwać w swoim gronie mało asertywnych i miłych pracowników, na których będzie zrzucał część swoich obowiązków. Miłośnik „wewnętrznego outsourcingu” nawet jak ma dużo czasu na wykonanie swoich zadań, to ciągle prosi innych o pomoc, pod pretekstem  „zawalenia robotą” i niewyrabiania się ze swoimi zadaniami. A co robi z tak zaoszczędzonym czasem? Oczywiście przeznacza go na własne przyjemności.

Mistrz unikania zadań

Cecha podobna do powyższej, jednak tutaj pracownik od początku bierze na siebie jak najmniej zobowiązań. Najłatwiej ją dostrzec, gdy jest do zrealizowania projekt grupowy. W takiej sytuacji nieprofesjonalny pracownik zazwyczaj bierze na siebie najmniej odpowiedzialne i wymagające zadanie oraz przewiduje, że jego wykonanie zajmie mu znacznie więcej czasu niż w rzeczywistości. Natomiast podczas rozliczania projektu będzie często podkreślał swoją wartość i przypisywał sobie wszystkie zasługi.

Dres, spoko jest… – uniknie dress codu

W twojej firmie obowiązuje dress code? Nieprofesjonalny pracownik nie będzie się nim przejmował, on woli ubierać się, tak jak chce niezależnie od sytuacji i okoliczności. Jest to szczególnie niebezpieczne, gdy Twój pracownik odbywa spotkania z klientami Twojej firmy. Przez jego nieprzestrzeganie zasad Twoja firma może zostać potraktowana jako nieprofesjonalna i niewarta podjęcia współpracy.

Paluszek i główka to do pracy wymówka

Oczywiście choroba to rzecz, na którą często nie ma się wpływu i nieobecność nią spowodowana jest jak najbardziej naturalna. Jednak czasem możesz zauważyć, że jeden z Twoich pracowników zawsze jest chory w okresie, gdy jest najwięcej zadań do wykonania. W twoim sklepie jest najgorętszy, przedświąteczny okres, kiedy trzeba pracować intensywniej niż zwykle? Możesz być pewien, że w tym czasie Twojego nieprofesjonalnego pracownika „rozłoży” jakiś podły wirus.

Pseudo komik

Każdy lubi czasem pożartować i nie ma w tym nic złego – to często pozwala rozładować napiętą atmosferę w firmie. No właśnie rozładować, a nie stworzyć. Jeśli Twój pracownik sypie żartami, które kogoś obrażają, albo pozostawiają po sobie niesmak, to w dłuższym okresie może to negatywnie wpłynąć na zgranie Twojego zespołu.

Smerf Maruda

Nieprofesjonalny pracownik ciągle ma jakieś zastrzeżenia, nie można mu w żaden sposób dogodzić. A to w pokoju jest za zimno, a za chwilę za gorąco; a to dostaje nieambitne zadania, a za chwilę narzeka, że nowe zadania go przerastają. Ciągłe marudzenie wpływa negatywnie na nastrój całego zespołu i zmniejsza jego efektywność.

Deadline? – Pierwsze słyszę!

Dobry pracownik tak rozkłada swoją pracę, żeby na spokojnie wyrobić się z pracą w terminie. Natomiast nieprofesjonalny pracownik odkłada zadania w czasie, zajmuje się ciągle innymi sprawami i w konsekwencji nie dotrzymuje terminów. Niezrealizowanie projektów w terminie może narazić Twoją firmę na przykre konsekwencje finansowe i utratę klientów.

Rozproszony Piotruś Pan

Masz czasem wrażenie, że Twój pracownik na spotkaniach zachowuje się jak niesforne dziecko? Łatwo się rozprasza, ciągle zerka w telefon, za okno, interesuje go wszystko w koło tylko nie temat spotkania. A co najgorsze nie kryje się ze swoim brakiem zainteresowania omawianych tematów. Takie zachowanie wpływa negatywnie na zespół Twoich pracowników oraz stawia Twoją firmę w niekorzystnym świetle.

Dostrzegasz powyższe zachowania u swojego pracownika? Nie bagatelizuj tego problemu. W wielu przypadkach będzie skuteczna poważna rozmowa z pracownikiem oraz wyciąganie konsekwencji (w tym finansowych) z nieprofesjonalnego zachowania. Jednak, jeśli te działania nie przyniosą pozytywnych zmian, powinieneś się zastanowić czy nadal chcesz pracować z osobą, która może przynosić szkody Twojej firmie.

W rejestrowaniu rzetelnego wykonywania zadań oraz punktualności pomogą Ci funkcjonalności systemu Firmao CRM. Dzięki zadaniom, planowanym i faktycznym czasom pracy możesz bez trudu monitorować rzetelność i profesjonalizm Twojego pracownika.

Zarejestruj się

4.5 / 5 na 44 ocen
Lista artykułów