Ostatnio rozmawiałem z właścicielem małej firmy, który powiedział mi, że poprawa optymalizacji jego strony pod kątem wyszukiwarek nie jest ważna, ponieważ wykupił reklamę w Google AdWords. Zgodziłem się z nim, że Google AdWords to skuteczny nowy rynek reklamowy i sam zachęcam właścicieli małych firm do eksperymentowania z nim. Jednak zauważyłem, że właściciele małych firm często nadmiernie polegają na tym narzędziu.
Czy można polegać na Google AdWords?
Z korzystaniem z Google AdWords mogą wiązać się liczne problemy:
- Są drogie i coraz droższe, ponieważ rynek staje się bardziej „chłonny”.
- To stały koszt.
- Zarządzanie strategią kupowania słów kluczowych może pochłaniać tyle czasu, co praca w pełnym wymiarze godzin.
- Posiadanie najwyższej pozycji w AdWords jest równoznaczne z posiadaniem 9 lub 10 miejsca w organicznym wyszukiwaniu haseł, a najwyższa pozycja organiczna powoduje 250% większy ruch niż najwyższa pozycja płatna.
Jak nie Google AdWords to co?
Jeśli jesteś jak większość małych firm i startupów, to znajdujesz się w stosunkowo wąskiej niszy. W takim przypadku stanowczo zachęcam do prowadzenia organicznej strategii optymalizacji słów kluczowych – robienie tego we właściwy sposób może spowodować przyciągnięcie wielu nowych, zdecydowanych klientów. Takich, którzy prawdopodobnie już kupują w Twojej niszy u konkurencji.
Jak podnieść swoją pozycję w wyszukiwarce?
Oto kilka kroków, o których powinieneś pamiętać, aby Twoja pozycja organiczna wzrosła w wyszukiwarce:
- Zacznij śledzić słowa kluczowe, które według Ciebie powinieneś optymalizować. Zadaj sobie pytanie, jaka jest jedna fraza, na którą odpowiedzią będą Twoje usługi.
- Zacznij śledzić ranking swojej firmy. W Polsce nadal najpopularniejszą wyszukiwarką jest Google, ale możesz sprawdzać także inne, jak MSN i Yahoo.
- Zacznij śledzić ruch na Twojej witrynie wywołany przez nowe słowa kluczowe i jego zmiany w czasie.
- Upewnij się, że słowa kluczowe znajdują odzwierciedlenie w metadanych Twoich witryn.
- Używaj słów kluczowych w ważnych miejscach na Twojej stronie (np. w tytule strony, nagłówkach, pogrubionych słowach)
- Używaj słów kluczowych w tytułach artykułów na Twoim blogu.
- Stwórz specjalną stronę docelową dla osób trafiających do Ciebie z Google, które wyszukiwały Twoje słowa kluczowe. Niech na tej stronie treść opisuje dokładnie to, co pragnie zobaczyć potencjalny klient. Niech nie przedstawia ona samych ogólników – to znacznie zwiększy prawdopodobieństwo „konwersji”.
Pozycja organiczna i jej przewaga nad reklamą
Jeśli trafisz na chociaż dolną część pierwszej strony Google dla dobrego wyrażenia kluczowego, to tak jakbyś miał darmowe Google AdWords 24x7x365. Jest to naprawdę dla Ciebie wartościowe, ponieważ zdobywasz nowych klientów bez wydawania fortuny na reklamy. Wzrost ruchu wywołany zwiększeniem się pozycji w wyszukiwarkach może być naprawdę zaskakujący.