Ostatnio dużo czytałem na temat marketingu w wyszukiwarkach (SEM), a dokładniej na temat optymalizacji pod kątem wyszukiwarek (SEO). Po przeanalizowaniu licznych artykułów chciałbym się z Tobą podzielić kilkoma istotnymi moim zdaniem informacjami na temat sytuacji małych firm w wyszukiwarce. W poniższym artykule przeczytasz m.in. jakie są sposoby kierowania klientów na stronę internetową i jakie są korzyści każdego z wariantów.
Jak skierować klientów na stronę
Istnieją dwa popularne stosowane przez firmy sposoby korzystania z wyszukiwarek mające na celu kierowanie ludzi do swoich witryn:
- Płatne reklamy, zazwyczaj za pośrednictwem programów takich jak Google AdWords
- Organiczne rankingi wyszukiwania, w których strona internetowa pojawia się „naturalnie”, gdy użytkownicy szukają określonych terminów
Co wybrać?
Niewątpliwie małe firmy wolałyby uzyskać wysokie rankingi organiczne z kilku powodów, z których najważniejszym jest, że nie muszą za nie nic płacić. Jednak proces rangowania na wysokie pozycje, szczególnie pod względem warunków wysokiej konkurencji, może zająć sporo czasu i jest często dosyć skomplikowany. Dlatego płatna reklama jest powszechnym sposobem kierowania ruchu do firmowej strony.
Koszty i korzyści
W programie Google AdWords cena, jaką firma płaci za pozycję dla określonej frazy wyszukiwania, odbywa się w procesie licytacji. Im bardziej konkurencyjny jest termin, tym wyższa cena, którą musisz zapłacić, aby reklama pojawiła się w wyszukiwarce. Ostatnio słyszałem, że małe firmy zaczęły zmniejszać swój budżet na reklamy w Google AdWords.
Powodem może być to, że w miarę jak większe firmy zaczynają zwiększać swoje wydatki reklamowe online, podnoszą ceny. Ponadto większe przedsiębiorstwa często mają podwójną korzyść, jaką mogą uzyskać dzięki reklamie. Pierwsza to bezpośrednia korzyść polegająca na kierowaniu dokładnie wybranych potencjalnych klientów, a tym samym zwiększaniu przychodów. Druga to korzyść z promowania widoczności ich marki (co ostatecznie powinno skutkować poprawą przychodów).
Małe firmy często nie mają podwójnej korzyści. Zwykle spodziewają się bezpośredniego wzrostu sprzedaży, jako sposobu na zwrócenie się inwestycji w reklamę w wyszukiwarkach. Budowanie marki zazwyczaj nie jest wysoko na liście priorytetów. W związku z tym małe firmy nie mogą sobie pozwolić na zapłacenie takiej samej ceny co większe przedsiębiorstwa za to samo hasło wyszukiwania.
Kilka cennych spostrzeżeń
Więc co to oznacza dla Ciebie? Moim zdaniem:
- Uzyskanie organicznych rankingów wyszukiwanych haseł istotnych dla Twojej firmy jest ważniejsze niż kiedykolwiek. Tak, zajmie to trochę czasu, cierpliwości i inwestycji, ale długoterminowe korzyści prawdopodobnie będą warte zachodu.
- Poświęć czas na znalezienie odpowiednich haseł, na których chcesz się skoncentrować. Najlepszymi są te, które łączą dużą liczbę wyszukiwań (tj. wielu użytkowników wpisuje termin w wyszukiwarki) i niską konkurencję ze strony innych firm.
- Jeśli już wydajesz pieniądze na płatne reklamy w wyszukiwarkach, uważnie monitoruj wyniki. Jeśli jesteś w konkurencyjnej branży, istnieje szansa, że już zauważyłeś wzrost średniej ceny za kliknięcie, którą płacisz. Upewnij się, że wartość uzyskiwana z tych kliknięć przewyższa cenę pozyskania klienta.
- Zacznij więcej myśleć o swojej marce. Tylko dlatego, że jesteś mały i skupiony na niszowym rynku, nie oznacza to, że nie możesz odnieść korzyści z posiadania marki, która ma wiarygodność i autorytet na Twoim rynku. Często mała, ukierunkowana inwestycja marketingowa może przynieść długoterminowe korzyści. Jeśli masz nazwę, którą potencjalni klienci rozpoznają w sieci, częściej uzyskasz kliknięcie, gdy Twoja strona pojawi się na pierwszej stronie w wyszukiwarce.