Skuteczna strategia dla pierwszego klienta

Opublikowano: 15.06.23Zarządzanie

Jako właściciel firmy wiesz, jak ważne jest ustalenie priorytetów dla klienta. Możesz nawet przyjąć mantrę „Klient ma zawsze rację”. To powinno pokazać klientom, że mówisz poważnie, prawda? Jednak te zorientowane na klienta mantry są bez znaczenia, jeśli nie masz planu, aby je wykonać. Twoi klienci są ważni, ale nadanie priorytetu ich potrzebom staje się dodatkiem do jakości produktu i zwiększonej sprzedaży.

Firmy działające skutecznie, znajdują równowagę między ustalaniem priorytetów potrzeb klientów, a realizacją celów biznesowych. Tworzą skuteczne strategie dla klientów, które przynoszą korzyści zarówno ich pracownikom, jak i klientom. W tym poście wyjaśnimy, co jest pierwszą strategią klienta i jak możesz zbudować strategię dla swojej firmy.

Co to jest pierwsza skuteczna strategia klienta?

Pierwsza strategia klienta to biznesplan skoncentrowany na zaspokajaniu potrzeb klientów i tworzeniu wspaniałych doświadczeń marki. Plany te wykorzystują specjalne usługi lub funkcje, które zwiększają wartość firmy w oczach klienta. To buduje obustronnie korzystną relację między klientem, a firmą, czyniąc wszystkich szczęśliwymi w tym procesie.

Najlepsze strategie koncentrują się na potrzebach klientów i pracowników. W końcu pracownikom trudno jest ustalić priorytety dla klientów, jeśli sami są niedoceniani. I odwrotnie, jeśli klienci są nieszczęśliwi, pracownicy nie mogą czuć się spełnieni w swojej pracy.

Przewodnik skutecznej strategii pierwszego klienta:

1. Zrozum swoją grupę docelową

Nie możesz mieć strategii nie wiedząc, kim są Twoi klienci. Musisz dogłębnie zrozumieć odbiorców docelowych i dowiedzieć się, w jaki sposób Twoja firma poprawia jakość zakupów.
Analizuj wskaźniki klienta i sprzedaży, aby odkryć sposoby tworzenia lepszych produktów lub materiałów marketingowych. Śledź dane demograficzne, zachowania zakupowe, wartości, postawy i inne, aby każdy w organizacji mógł uzyskać dostęp do tych informacji.

2. Rozpoznaj, jakie potrzeby klienta spełniasz

Po zidentyfikowaniu grupy docelowej zacznij myśleć o ich potrzebach i celach. Pomaga to określić, którymi celami lub potrzebami Twoja organizacja powinna się zająć.
Na przykład powiedzmy, że twoi docelowi odbiorcy piją kawę i cieszą się spokojnym miejscem do czytania lub pracy. Mała kawiarnia mogłaby zaspokoić tę potrzebę i konkurować z sieciami takimi jak Starbucks, oferując wyjątkową, przytulną przestrzeń o niższych cenach.
Silna obecność i umiejętność rozwiązania pewnego problemu dla bazy klientów odróżnia Cię od konkurencji i dowodzi mentalności pierwszego klienta.

3. Zapewnij nastawienie na klienta w każdym zespole

W większości organizacji zespół obsługi klienta, jest wyłącznie odpowiedzialny za monitorowanie satysfakcji klienta. Ci pracownicy bezpośrednio komunikują się z klientami, więc są jedynymi, którzy powinni się martwić o to, co myślą użytkownicy, prawda? Błąd.
Nie można mieć strategii klienta na pierwszym miejscu, jeśli jej waga spada wyłącznie na pracowników, którzy mają kontakt z klientem. Każda funkcja w Twojej firmie może odnieść korzyść z przyjęcia nastawienia na klienta.
Na przykład, gdy zespół produktu opracowuje wizję produktu, powinien rozważyć, jakie funkcje będą odpowiadać potrzebom klientów. Zasoby ludzkie powinny zapewnić zadowolenie wszystkich pracowników, ponieważ szczęśliwsi pracownicy, prowadzą do szczęśliwszych klientów. Jeśli każda osoba w Twojej firmie łączy swoją rolę z sukcesem klientów, osiągniesz strategię pierwszego klienta.

4. Miej silny plan komunikacji kryzysowej

Kryzysy się zdarzają. Chociaż nie możesz przewidzieć, kiedy nadejdą, możesz zaplanować, jak je pokonać. Dlatego tak ważne jest stworzenie planu komunikacji kryzysowej.
Plan komunikacji kryzysowej rozwiązuje wszelkie problemy, które mogą mieć wpływ na reputację marki. Minimalizuje również negatywne skutki kryzysów. Udane plany pokazują, że Twoim głównym zmartwieniem jest bezpieczeństwo, opinie, wartości i wsparcie klientów.

5. Pomyśl o innowacyjnych sposobach, aby poprawić jakość obsługi klienta

Kiedy tworzysz popularny produkt lub usługę, możesz usiąść, podnieść stopy i obserwować wzrost sprzedaży. Jednak twoi konkurenci mogą wymyślić nowe produkty i usługi, aby zaspokoić stale zmieniające się potrzeby rynku. Jeśli pozostaniesz w tyle, twoja niezdolność do zmiany i rozwoju może być twoją śmiercią.
Innowacja jest kluczem do strategii pozyskiwania i utrzymania klienta. Pokazuje, że rozumiesz potrzeby klientów i możesz przewidzieć, jak będą się zmieniać w czasie. Poszukiwanie nowych sposobów na poprawę doświadczenia klientów zademonstruje zaangażowanie w jakość produktów i usług – coś, co zapewni ich lojalność.

6. Ustal priorytety bezpośredniej komunikacji z klientem

Bez względu na organizację, w której pracujesz, czasami wydaje się, że jest milion rzeczy do zrobienia przed końcowym terminem. Produkty muszą być zaprojektowane, zbudowane, przetestowane i wyprodukowane, zanim zostaną udostępnione publicznie. W końcu potrzebujesz czegoś, co zaoferujesz klientowi, gdy nadejdzie data zapoczątkowania sprzedaży.
Jednak nie ma znaczenia, jak dobry jest Twój produkt, jeśli nie został sprzedany w zadowalającej ilości. Dlatego tak ważne są komunikaty marketingowe, w tym biuletyny, media społecznościowe, reklamy prasowe i reklamy telewizyjne. Połącz się ze swoimi klientami i pokaż im, dlaczego powinni kupić nowy produkt. To buduje narrację, że produkty twojej firmy są zaprojektowane z myślą o potrzebach klientów.

7. Regularnie przeglądaj opinie klientów

Pod koniec dnia nie możesz wiedzieć, czy Twoja pierwsza strategia klienta jest skuteczna, dopóki nie otrzymasz opinii klienta. Regularne badanie klientów (tj. kwartalnie, co dwa lata lub według wybranego przez Ciebie harmonogramu) może dostarczyć cennych informacji na temat docelowych odbiorców. Rozważ ich opinie i wykorzystaj je, przy podejmowaniu decyzji.

Pomocne jest również badanie pracowników.

W końcu, jak wspomnieliśmy wcześniej, zadowolenie pracowników, równie ważne jak klientów. Uzyskaj informacje zwrotne od swojego zespołu na temat tego, czy strategia działa i czy mają pomysły na jej ulepszenie.

Author Avatar Damian Janicki

Customer Success Manager. Ekspert z wieloletnim doświadczeniem w obsłudze klienta. Firmao nie ma przed nim tajemnic. Dzięki ciągłej pracy z klientami, doskonale wie przed jakimi problemami stają firmy bez odpowiedniego oprogramowania.

Nie zapomnij o udostępnieniu artykułu!
FacebookTwitterMessengerLinkedIn

Related articles

Wypróbuj bezpłatnie Firmao