Właśnie zaczynasz nowy biznes i budujesz bazę klientów? Zastanawiasz się, jak możesz dotrzeć do potencjalnych klientów, którzy mogą skorzystać z Twojego produktu lub usługi? Propozycja biznesowa może wypełnić lukę, między Tobą, a potencjalnymi klientami. Przedstawi ona Twoją ofertę, a jej głównym celem jest przekonanie firmy lub organizacji do współpracy z Tobą.
Istnieją dwa rodzaje propozycji biznesowych: zamówione i niezamówione. Zgłoszone propozycje biznesowe są wymagane przez potencjalnego klienta. W przypadku niezamówionych propozycji biznesowych, zwracasz się do potencjalnego klienta z propozycją, nawet jeśli nie zostałeś poproszony o taki wniosek, w celu uzyskania korzyści biznesowych.
Propozycja biznesowa: Co to jest?
Proces zakupu produktu lub usługi możemy porównać do podróży, jaką odbywa klient w celu zdobycia dobra. W trakcie tej podróży treść odgrywa oczywiście ogromną rolę na początkowym i środkowym etapie. Jednak na ostatnim etapie, czasami zapomina się o jej dużym znaczeniu.
Wiele zespołów marketingowych, koncentruje się na tworzeniu treści na początkowym i na środkowym etapie. W tych etapach tworzenia treści, ma ona na celu wprowadzenie przyszłego klienta. Natomiast w końcowej fazie podróży kupującego, większość zespołów sprzedaży koncentruje się na zamykaniu sprzedaży. Krótko mówiąc, zespoły marketingowe nie tworzą wystarczającej ilości treści na tym etapie, a zespoły sprzedażowe nie wykorzystują jej w wystarczającym stopniu.
Jednak jedna z najważniejszych treści tworzonych przez każdą organizację, jest wykorzystywana tylko w końcowej fazie podróży kupującego – w propozycji biznesowej. Przedstawiając propozycję wartości Twojej organizacji i podkreślając, w jaki sposób produkt lub usługa może rozwiązać konkretny problem potencjalnego klienta, a także wymieniając wycenę, Twoja propozycja biznesowa przekazuje kluczowe informacje. Potencjalni klienci muszą je znać, zanim jeszcze pomyślą o współpracy z Tobą.
Propozycja biznesowa: Jak właściwie ją napisać?
Przed napisaniem propozycji biznesowej ważne jest, abyś zrozumiał interes, dla którego ją piszesz. Jeśli potencjalni klienci wysłali Ci zapytanie ofertowe, przeczytaj je uważnie, aby dokładnie wiedzieć, czego szukają. Pomocne może być również nawiązanie pierwszego połączenia lub spotkanie z nowym klientem, aby upewnić się, że w pełni rozumiesz problem, który próbują rozwiązać i ich cele.
Po przeprowadzeniu badań nadszedł czas, aby rozpocząć pisanie propozycji biznesowej. Nie ma jednego uniwersalnego podejścia do pisania propozycji biznesowej, ale spójrzmy na propozycje, które często zawierają następujące elementy.
Dobrze napisana propozycja biznesowa powinna składać się z następujących elementów:
Strona tytułowa
Użyj strony tytułowej, aby przedstawić siebie i swoją firmę. Pamiętaj, aby podać swoje imię i nazwisko, nazwę firmy, datę przesłania oferty oraz imię i nazwisko klienta lub osoby, której wniosek dotyczy.
Spis treści
Spis treści pozwoli Twojemu potencjalnemu klientowi dokładnie wiedzieć, co zostanie omówione w propozycji biznesowej. Jeśli wysyłasz swoją propozycję drogą elektroniczną, dołącz klikalny spis treści, który poprowadzi czytelnika do różnych sekcji Twojej propozycji, czym ułatwi czytanie i nawigację.
Streszczenie
Podsumowanie wykonawcze dokładnie wyjaśnia, dlaczego wysyłasz propozycję i dlaczego Twoje rozwiązanie jest najlepsze dla potencjalnego klienta. Podobnie jak propozycja wartości, przedstawia korzyści płynące z produktów lub usług Twojej firmy oraz sposób, w jaki mogą rozwiązać problem potencjalnego klienta. Po przeczytaniu streszczenia, nawet jeśli nie przeczytają pełnej propozycji, potencjalny klient powinien mieć jasne pojęcie, w jaki sposób możesz mu pomóc.
Oświadczenie o problemie lub potrzebie
W tym miejscu podajesz podsumowanie problemu mającego wpływ na potencjalnego klienta. Daje ci możliwość pokazania, że masz jasne zrozumienie ich potrzeb i problemu, do którego potrzebują do rozwiązania.
Proponowane rozwiązanie
Tutaj znajdziesz strategię rozwiązania problemu. Upewnij się, że proponowane rozwiązanie jest dostosowane do potrzeb klienta, aby wiedział, że stworzyłeś tę propozycję specjalnie dla niego. Daj im znać, które elementy dostarczasz, jakich metod użyjesz oraz w jakich ramach czasowych powinni się spodziewać rozwiązania.
Kwalifikacje
Czy masz kwalifikacje do rozwiązania problemu tego rodzaju? Dlaczego klienci mieliby Ci ufać? Skorzystaj z tej sekcji, aby poinformować, dlaczego najlepiej pasujesz do wykonania tej pracy. Dołącz studia przypadków, historie sukcesów klientów, wspomnij o wszelkich istotnych nagrodach lub akredytacjach, aby zwiększyć swój autorytet.
Ceny
Cennik powinien być czytelny. Klient powinien wiedzieć o przyszłych kosztach. Jeśli chcesz przedstawić potencjalnemu klientowi kilka opcji cenowych dla budżetu, dołącz opcjonalną tabelę opłat. Niektóre programy do oferowania proponują elastyczne tabele cenowe, które umożliwiają klientom sprawdzenie interesujących ich produktów lub usług, a cena automatycznie się dostosuje.
Warunki
W tym miejscu szczegółowo omawiasz harmonogram projektu, ceny i sposób płatności. Jest to zasadniczo podsumowanie tego, na co Ty i Twój klient zgadzacie się, jeśli przystanie na Twoją propozycję.
Umowa
Dołącz miejsce na podpis dla Twojego klienta. Ważne, aby klient wiedział na co się zgadza podpisując umowę z Twoją firmą. Jest to również szansa, aby potencjalny klient skontaktował się z Tobą, jeśli ma jakieś pytania w związku z umową.
Porady dotyczące propozycji biznesowych
Pisząc propozycję biznesową, należy pamiętać o wielu sprawach. Oto kilka wskazówek, które pomogą Ci w stworzeniu dobrej oferty:
- Nie ma idealnej długości oferty biznesowej, ale skup się na jakości, a nie ilości. Utrzymuj krótkie i proste zdania. Unikaj używania żargonu biznesowego.
- Pozostań wierny swojej marce i pokaż klientowi, co odróżnia Cię od konkurencji. Nie bój się oryginalności i wartości, jakie cenicie w firmie.
- Dołącz dane i wizualizacje. Nie zapomnij dołączyć przekonujących danych ilościowych. W stosownych przypadkach użyj elementów wizualnych, takich jak wykresy, aby rozszerzyć i uatrakcyjnić ofertę.
- Kontroluj jakość oferty. Zanim wyślesz propozycję, przeczytaj ją i popraw literówki i błędy gramatyczne.