Jak być pewnym siebie w pracy?

Opublikowano: 16.12.19Zarządzanie
Pewność siebie w pracy

Masz wrażenie, że znajomi cały czas osiągają sukcesy, a Ty ciągle tkwisz w miejscu? Czujesz, że współpracownicy ze wszystkim dają sobie świetnie radę, a Ty ledwie wyrabiasz normę? Czy naprawdę jesteś beznadziejnym pracownikiem? A może po prostu brak Ci pewności siebie, jaką mają Twoi współpracownicy? To właśnie brak pewności siebie, często jest przyczyną niepowodzeń w życiu zawodowym oraz prywatnym.

Sprawdź, nasze 6 sposobów, jak zwiększyć pewność siebie w pracy.

1. Skupiaj się na sukcesach, a nie porażkach

Wymień swoje największe porażki z ostatnich 10 lat, a następnie sukcesy. I jak poszło? Większość ludzi nie ma problemu z wymienieniem swoich największych porażek, a przy pytaniu o sukcesy pojawia się problem z odpowiedzią. Często nadmiernie skupiamy się na swoich niepowodzeniach i zarazem umniejszamy swoje osiągnięcia. Więc jak poprawić swoją pewność siebie w pracy? Staraj się porażki traktować jak lekcje. Skupiaj się na swoich osiągnięciach, a przede wszystkim, nie umniejszaj ich wartości.

2. Poznaj siebie

Teraz kolejne ćwiczenie. Wymień 5 swoich największych wad i 5 zalet. Czy było podobnie jak w poprzednim ćwiczeniu? Większość z nas już od dzieciństwa ma wpojoną zbyt wielką skromność. Nie pozwól, żeby ona hamowała Twój rozwój zawodowy. Jako dziecko mogłeś być grzecznym, skromnym aniołkiem. To nie sprawdzi się w dorosłym, zawodowym życiu. Poznaj swoje wady i zalety, dzięki czemu zobaczysz w czym jesteś naprawdę dobry. Jak już odkryjesz swoje zalety, to zacznij je pielęgnować i się nimi chwalić. Na rozmowie kwalifikacyjnej pracodawca chce zatrudnić najlepszego, a nie najskromniejszego pracownika. 😉

3. Zaakceptuj siebie

Jak już poznałeś swoje wady i zalety to teraz czas na akceptację. Nad niektórymi wadami możesz popracować, jednak nie zrobisz tego poprzez walkę z nimi. Najpierw zaakceptuj siebie takim jakim jesteś, ze wszystkimi wadami i zaletami. Później przyjrzyj się swoim wadom. Przeanalizuj je pod kątem, czy masz na nie jakiś wpływ, czy nie. Jeśli tak, zacznij powoli działać, aby się ich pozbyć. Jeśli nie, po prostu potraktuj je jako część siebie. Zastanów się, czy przypadkiem ich nie wyolbrzymiasz. Może w rzeczywistości, wcale nie są takie złe.

4. Rozwijaj się, ale we własnym tempie

Patrzysz na swoich współpracowników i popadasz w przygnębienie? Niektórzy niedawno przyszli do firmy i już zaliczyli kilka awansów, a Ty nadal stoisz w miejscu. Nie przejmuj się, każdy rozwija się we własnym tempie. Może niektórzy z nich kompletnie poświęcili swoje życie pracy i wcale nie są szczęśliwi, bo nie mają czasu dla siebie i swojej rodziny. Pamiętaj, żeby nie porównywać się do innych, ale do siebie z przeszłości. Każdy ma inną drogę w życiu. Nie staraj się być lepszym od innych, ale postaraj się być jak najlepszą wersją samego siebie.

5. Nie bierz za dużo do siebie

Przełożony powiedział Ci kilka niemiłych słów? Po Twojej wpadce z nieudanym spotkaniem z klientem zauważasz śmiech Twoich współpracowników? Masz ochotę stać się niewidzialny, albo co najmniej schować się do jakiegoś bunkru? W większości przypadków po prostu przesadzasz. Przełożony mógł mieć gorszy dzień, a współpracownicy zachowują się normalnie, tylko Ty się doszukujesz jakiś znaków. Daj sobie prawo do popełniania błędów. Kiedy popełnisz błąd to nie znaczy od razu, że jesteś fatalnym pracownikiem i zaraz szef będzie chciał Cię zwolnić. Akceptacja swoich błędów poprawi Twoją pewność siebie w pracy.

6. Postaw na odwagę

Nie bój się nowych wyzwań. Jest potrzeba stworzenia jakiegoś małego projektu graficznego, a Ty w ramach rozrywki w domu bawisz się programami graficznymi? Nie obawiaj się i wyjdź z inicjatywą. Szef na pewno doceni Twoje zaangażowanie. Dzięki temu, że zrobisz coś w czym czujesz się dobry, poprawisz pewność siebie w pracy i nie tylko.

Nie zapomnij o udostępnieniu artykułu!
FacebookTwitterMessengerLinkedIn

Related articles

Wypróbuj bezpłatnie Firmao