Małe firmy: czy marketing naprawdę ma znaczenie?

marketing naprawdę ma znaczenie

Ostatnio natknąłem się na świetny artykuł „Kiedy przychodzi do usług marketingowych: nie robimy marketingu”. Ale czy marketing naprawdę ma znaczenie? Powodem, dla którego tak bardzo spodobał mi się ten artykuł, jest to, że opisuje on żywo jeden ze wspólnych wątków dyskusji z właścicielami małych firm (szczególnie firm odnoszących sukcesy świadczących profesjonalne usługi).

Założeniem jest, że wiele małych firm nie uważa, że „robią marketing” lub w celu pozyskania klientów muszą „robić marketing”.

Podstawą tej argumentacji jest to, że firmy usługowe (takie jak np. firmy konsultingowe) często nie wierzą, że marketing jest dla nich naprawdę odpowiedni lub skuteczny.

Oto kilka typowych powodów, dla których wiele z tych małych firm uważa, że nie musi zajmować się swoim marketingiem.

1. „Jesteśmy firmą usługową, tylko firmy produkujące produkty naprawdę potrzebują marketingu”.

Nieprawda. Jeśli masz coś do sprzedania (nie ważne czy to produkt, czy usługę), powinieneś skorzystać z marketingu.

2. „Próbowaliśmy tego wcześniej, ale tak naprawdę to nie działa.

Ludzie mówiący w ten sposób zazwyczaj mają na myśli różne rzeczy. Mogli wypróbować np. bezpośrednie maile, reklamę w jakimś dzienniku albo całkiem nową stronę internetową. I mogą mieć rację. Może to nie zadziałało. Ale pytanie brzmi, czy gdy takie aktywności zadziałają to skąd będą o tym wiedzieć? Tak więc niewiele małych firm może powiedzieć z jakimkolwiek stopniem pewności, jakie działania prowadzą do większej liczby klientów lub zwiększonej retencji. Nic dziwnego, że tak wiele działań marketingowych wydaje się nieskuteczne – nikt naprawdę nie domyślił się, co działa, a co nie.

3. „Nie musimy robić marketingu. Jesteśmy mali i planujemy pozostać małymi”.

To argument na zasadzie „mamy już dość klientów ”. Nie mogę się z tym spierać. Wiele profesjonalnych firm usługowych ma stały strumień klientów z istniejącej sieci referencyjnej. Wzrost nie jest dla wszystkich. Ale mój argument byłby następujący: tylko dlatego, że nie chcesz zwiększać liczby partnerów lub zwiększać „przychodów”, nie oznacza to, że nie możesz odnieść korzyści z marketingu. Marketing może być często wykorzystywany do zwiększenia współczynnika retencji i poprawy jakości nowych klientów, których się przyjmuje.

Zarejestruj się

4.9 / 5 na 52 ocen
Lista artykułów