Obsługa klienta: Analiza potrzeb

Opublikowano: 14.06.23Zarządzanie

Sposób przyciągnięcia i utrzymania klientów, w oparciu o zaspokajanie ich nieodłącznych potrzeb, jest oczywisty, ale w praktyce wcale nie taki prosty do wykonania. W przypadku lunchu może to być specjalna promocja, krótki czas oczekiwania lub e-mail z podziękowaniami po posiłku. Jeśli firmy zaczną wprowadzać pozytywne zmiany, zanim ludzie nie zaspokoją swoich potrzeb konsumenckich,  to doprowadzą do wzrostu, innowacji i utrzymania zysków.

Co to jest analiza potrzeb klienta?

Analiza potrzeb klienta jest wykorzystywana w rozwoju produktu i wizerunku firmy. Pozwala ona zapewnić dogłębną analizę potrzeb zarówno potencjalnego, jak i obecnego klienta. Po analizie możemy zyskać pewność, że produkt lub wiadomość oferuje korzyści, atrybuty i funkcje potrzebne do zapewnienia klientowi oczekiwanych przez niego wartości.

Jak poprawnie przeprowadzić analizę potrzeb klienta?

Aby pomyślnie przeprowadzić analizę potrzeb klienta, musisz przeprowadzić pewien wywiad, czy specyficzne badanie. Analiza potrzeb klienta jest zazwyczaj przeprowadzana poprzez prowadzenie ankiet, które pomagają firmom określić ich pozycję na ważnych dla nich rynkach konkurencyjnych.

Ankieta powinna przede wszystkim zadawać pytania o markę i konkurentów. Jednym z jej głównych zadań jest także rozpoznanie świadomości klientów i ich postawy wobec marki.

Przykładowe pytania, jakie powinny znaleźć się w analizie potrzeb klienta:

– Pytania o pozytywne i negatywne skojarzenia słów z Twoją marką

– Pytania wymagające od klientów pogrupowania marki w podobne i/lub konkurencyjne marki

– Pytania porównujące i sortujące marki zgodnie z  preferencjami dotyczącymi ich użytkowania

Z jakich powodów klient dokonuje zakupu?

Korzyści: Klient kupuje produkt lub usługę ze względu na korzyści, rzeczywiste lub postrzegane,  jakie zapewni nowy nabytek.

Wartości: Klient kupuje produkt lub usługę na unikalne, indywidualne wartości, prawdziwe lub postrzegane, wierzy, że pomoże osiągnąć zamierzenia. 

Jak można sobie wyobrazić,  powody zakupu mogą różnić się w zależności od klienta, dlatego ważne jest, aby po przeprowadzeniu ankiety zebrać odpowiedzi i pogrupować je w kilka kategorii. Następnie można określić, co można ulepszyć, aby uczynić swój produkt lub usługę jeszcze bardziej konkurencyjną na rynku.

Nie zapomnij o udostępnieniu artykułu!
FacebookTwitterMessengerLinkedIn

Related articles

Wypróbuj bezpłatnie Firmao